چهره سال مجله تایم در سال ۲۰۰۶ چه کسی بود؟

یکی از رویدادهای رسانه ای که هرساله توجه زیادی را در سطح بین‌المللی به خود جلب می کند اعلام چهره سال توسط مجله تایم است. این مجله در اولین شماره هر سالش یک شخصیت را به عنوان چهره سال معرفی کرده و تصویر آن را روی جلد چاپ می کند. اما این مجله در اولین شماره خود در سال ۲۰۰۷ مخاطبانش را غافلگیر کرد! زیرا به جای چهره ای از یک شخصیت روی جلدش چنین تصویری بود:

20093510315251

تایم چهره سال ۲۰۰۶ خود را YOU اعلام کرد! و در توضیح آن نوشت: «بله شما، شما عصر اطلاعات را کنترل می کنید. به دنیای خود خوش آمدید.»

دلیل این انتخاب اهمیت پدیده «محتوای تولید شده توسط کاربران» یا User-generated Content و نقش آن در متحول کردن سپهر رسانه ای جهان بود. به صورت سنتی وظیفه تولید محتوا در رسانه های جمعی بر عهده سازمان رسانه ای است اما در رسانه های اجتماعی این وظیفه به کاربران واگذار شده است. محتوایی که توسط کاربران تولید و در رسانه های اجتماعی به اشتراک گذاشته می شود را UGC می گویند. شاید بهترین مثال برای این موضوع سایت YouTube باشد. براساس آمارها در این سایت در هر دقیقه بیش از ۳۵ ساعت ویدیو بارگذاری می شود که تمامی آنها تولید شده توسط کاربران این سایت است و گردانندگان این سایت نقشی در تولید آنها ندارند.

پس از فراگیر شدن رسانه های اجتماعی و افزایش شدید حجم محتواهای تولید شده توسط کاربران، رسانه های جمعی نیز به فکر بهره گیری از این گونه محتواها افتادند. در این بین رسانه های خبری با تشویق مخاطبانشان برای تبدیل شدن به شهروند خبرنگار و ایجاد بسترهای ارتباطی مناسب جهت دریافت و استفاده از این گونه محتواها، بیشترین استفاده را از UGC داشتند. اما متاسفانه سازمان صدا و سیما علی رغم منافع متعدد استفاده از این گونه محتواها، هنوز نسبت به این مسئله منفعل عمل کرده و به صورتی محدود و موردی به سراغ استفاده از محتواهایی که توسط مخاطبانش تولید شده، رفته است.

ضرورت استفاده صدا و سیما از محتواهای کاربر ساخته و پیشنهاد راهبردهایی در خصوص چگونگی آن، موضوعی است که خانم مریم معظمی در پایان نامه شان با عنوان «ارائه راهبردهای چگونگی استفاده اخبار صداو سیما از محتوای تولید شده توسط کاربران» به راهنمایی آقای دکتر محمود احمدی افزادی و مشاوره بنده به آن پرداخته اند. این پایان نامه قرار است امروز (۵ بهمن ۱۳۹۲) ساعت ۱۵ در دانشکده ارتباطات دانشگاه صدا و سیما دفاع شود.

امیدوارم نتایج این پایان نامه بتواند مدیران و دست اندرکاران رسانه را در استفاده بهینه از این گونه محتواها یاری دهد تا در فضای رقابتی رسانه های خبری جهان فاصله ما با رقبا از این بیشتر نشود.

8 دیدگاه

  1. ظاهرا در آن سال گزینه ای که بیشترین احتمال انتخاب را داشت محمود احمدی نژاد بود. البته فارغ از حب و بغض به عملکرد رسانه ای او موضوع قابل بررسی است. منبع هم دکتر محمدحسین ساعی!

    • در آن سال مجله تایم یک نظرسنجی اینترنتی برگزار کرد و در آن از مخاطبانش درباره چهره سال پرسید که نفر اول هوگو چاوز و نفر دوم محمود احمدی نژاد شد، ولی تایم نتایج این نظرسنجی را نادیده گرفت که البته انتقادات زیادی هم در پی داشت.
      منبع: ویکی پدیا

  2. بسیار هوشمندانه انتخاب شده است! ممنون

  3. سلام
    چقدر حیف که نمیشه تو دفاع پایان نامه باشم
    امیدوارم موفق باشن

  4. وقتی برای نوشتن مقاله ی پایانی کلاس مدیریت رسانه ۲ مقالات را جستجو میکردم، UGC خیلی برام جلب توجه کرد. کاش میشد در این جلسه دفاع شرکت کنم. بی نصیب موندم

ارسال د یدگاه

آدرس ایمیل شما محفوظ استلطفا فیلد های مشخص را وارد نمایید *

*

رفتن به بالا