منابع درآمدزایی مقاوم برای سازمان صداوسیما

منابع درآمدزایی مقاوم برای سازمان صداوسیما

سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران از گذشته مسائل و مشکلاتی درزمینه اقتصاد و بودجه خود داشته است که از حدود سال ۱۳۹۰ و با شدت یافتن تحریم‌های سیاسی علیه کشور این معضل قدیمی، شدتی بیشتر یافت. درنتیجه سازمان صداوسیما برای تولید برنامه‌های خود دچار کسری بودجه شد و می‌بایست راهی برای تأمین منابع مالی و پولی می‌یافت. در این مواقع می‌توان از دو راهبرد برای جلوگیری از اخلال در روند اجرای برنامه‌های سازمان استفاده کرد:

  1. کاهش هزینه (مدیریت هزینه)
  2. افزایش درآمد.

مسلماً بهترین استراتژی، تلفیق و ایجاد تعادل میان این دو راهبرد است. به‌عبارت‌دیگر، همزمان با کاهش هزینه‌های سازمان و حذف هزینه‌های غیرضرور و اضافی، منابع درآمدی خود را متنوع کند تا جریان ورودی سرمایه و پول به سازمان افزایش یابد. اما اتفاقی که در عمل روی داد، اصرار مدیران وقت سازمان به حفظ وضع موجود ازنظر صرف هزینه‌ها بود و برای این کار، به صورتی غیرمعمول سهم آگهی‌های بازرگانی (در انواع و اقسام مختلف) در تأمین منابع مالی سازمان افزایش یافت. لذا با اتخاذ این رویکرد توسط سازمان، زمان پخش آگهی‌ها در میان مجموعه‌های نمایشی افزایش یافت، برنامه‌هایی با موضوع قرعه‌کشی برای مصرف‌کنندگان محصولات خاص به‌یک‌باره، تقریباً تمام شبکه‌های پربیننده سازمان را در بهترین زمان پخش به خود اختصاص دادند، تبلیغات کالا به سبک شبکه‌های ماهواره‌ای برای اولین‌بار در شبکه‌های سازمان پخش گردید و حتی برنامه‌های مخصوص به کودکان نیز از این موج جدید ِ افزایش ِ جهشی ِ تبلیغات در امان نبود و در آن برنامه‌ها نیز برخی محصولات تبلیغ شد که پس از واکنش‌های شدید به این اقدام ِ بی‌سابقه، خوشبختانه پخش تبلیغات در این برنامه‌ها قطع گردید. پیامد این اتفاقات افزایش نارضایتی در میان مردم و کارشناسان بود که اعتبار سازمان و اعتماد به آن را تحت تاثیر قرار می‌داد.

پایان‌نامه «شیوه‌های نوینِ درآمدزایی برای سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران با رویکرد اقتصاد مقاومتی» آقای مهدی محسنی به راهنمایی سیاوش صلواتیان، محصول ِ شرایط ِ پیش‌آمده برای سازمان است که در آن تلاش شده است به سهم خود پاسخی به وضع موجود و راهکاری برای تغییر این شرایط ارائه نماید. محقق با تفکیک حوزه‌های هزینه‌ای و درآمدی در سازمان، بر روی بخش درآمدزایی و شیوه‌های تأمین‌کننده مالی سازمان صداوسیما متمرکز شده و در بخشی از بیان مسئله درخصوص سئوالات اصلی این پژوهش چنین آورده شده: «آیا شیوه مناسب‌تری برای کسب درآمد هست؟ آیا می‌توان شیوه‌های کسب درآمد را متنوع‌تر کرد که صرفاً با یک یا دو روش این امر صورت نپذیرد؟ آیا در مواقع دشوار، مانند وضعیت اقتصادی این روزهای سازمان صداوسیما، تدابیر از قبل پیش‌بینی‌شده‌ای وجود دارد؟ شیوه یا شیوه‌های مطمئن و قابل تکیه کسب درآمد برای این سازمان رسانه‌ای چیست؟ و … ». لذا این پژوهش با هدف «ارائه راهکار برای تکثر بخشی به شیوه‌های تأمین منابع مالی ِ سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران با رویکرد اقتصاد مقاومتی» به انجام رسید.

جلسه دفاع مهدی محسنی - دانشگاه صداوسیما

جلسه دفاع مهدی محسنی – دانشگاه صداوسیما

ماحصل این پژوهش، سه یافته عمده بود:

مطالعه تطبیقی منابع مالی سازمان‌های رسانه‌ای در جهان:

در این بخش ۵۸ سازمان رسانه‌ای عمومی و تحت مالکیت دولت، در ۴۹ کشور بررسی شد و ۱۸ شیوه منحصربه‌فرد شناسایی شد که ۳ شیوه «پخش تبلیغات بازرگانی»، «اخذ هزینه دریافت»، «بودجه پرداختی از جانب دولت» نه‌تنها از بیشترین تکرار در میان ۵۸ سازمان رسانه‌ای برخوردار بود؛ بلکه بیشترین سهم از منابع تأمین‌کننده مالی این سازمان‌های رسانه‌ای را تشکیل می‌داد.

شناسایی شیوه‌های نوین درآمدزایی برای سازمان صداوسیما:

در این مرحله با ۵۵ نفر از دانشجویان، کارشناسان، مدرسان دانشگاه و مدیران سازمان، به شیوه عمیق، مصاحبه صورت پذیرفت. پس از انجام این مصاحبه‌ها و تحلیل آن‌ها، ۶۴ شیوه منحصربه‌فرد برای تأمین منابع مالی سازمان صداوسیما استخراج و در ۱۲ گروه دسته‌بندی گردید.

بررسی تطابق شیوه‌های به‌دست‌آمده با ویژگی‌های اقتصاد مقاومتی:

در این بخش ۶۴ شیوه درآمدزایی و تامین مالی براساس معیارهای اقتصاد مقاومتی مورد ارزیابی و امتیازدهی واقع شد. درنهایت دسته «فروش محصولات و خدمات سازمان» از لحاظ مقاوم بودن بهترین نمره و دسته «بودجه دریافتی از جانب دولت» ضعیف‌ترین نمره را کسب کردند.

یک دیدگاه

  1. عرض سلام و تبریک به شما و مهدی عزیز
    حقیقتا زحمت زیادی برای این پایان نامه کشیده شده بود
    انشاءلله که مسئولان سازمان قدر بدونند و به بهترین نحو استفاده کنند…

ارسال د یدگاه

آدرس ایمیل شما محفوظ استلطفا فیلد های مشخص را وارد نمایید *

*

رفتن به بالا