نقش صداوسیما در افزایش توجه عمومی به «مرتضی پاشایی»

نقش صداوسیما در افزایش توجه عمومی به «مرتضی پاشایی»

متن ادامه بخشی از پایان نامه ای است با عنوان «عملکرد صداوسیما در برابر روند جریان‌سازی خبری رسانه‌ها  از دو رویداد فوت مرتضی پاشایی و اسیدپاشی‌های اصفهان» که توسط آقای مصیب علی اکبرزاده آرانی (دانشجوی رشته ژورنالیسم رادیو و تلویزیونی) و به مشاوره بنده در دانشگاه صداوسیما دفاع شده است:

«برای به دست آوردن تخمینی از میزان توجه به مرتضی پاشایی در میان طرفداران موسیقی، باید مقایسه‌ای میان او و سایر خوانندگان ایرانی داشته باشیم. برای این منظور از ابزار «Google Trends» کمک گرفتیم.

درحالی‌که در سال ۲۰۰۹، میزان جست‌وجوی کلیدواژه «مرتضی پاشایی»، به دلیل کم بودن تعداد جست‌وجوهای کاربران گوگل، در نمودارهای نمی‌آید، نمایش بسیار کمی در نمودار سال ۲۰۱۰ دارد. این درحالی است که باز هم جست‌وجوی «مرتضی پاشایی» در مقابل جست‌وجوی «محسن یگانه» ناچیز است و در نمودار مقایسه‌ای نمی‌آید. سال ۲۰۱۰ هم‌زمان با سال ۱۳۸۹ است که مرتضی پاشایی اولین ترانه‌های خود را از طریق اینترنت منتشر می‌کند.

1

در سال‌های ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲، پاشایی در میان طرفداران موسیقی پاپ ایرانی بیشتر شناخته می‌شود و در مقایسه با سایر خوانندگان معروف آمار درخور توجهی پیدا می‌کند. نمودار زیر میزان جست‌وجوی «مرتضی پاشایی» را در مقایسه با سایر خوانندگان مطرح ایران در سال ۲۰۱۱، همزمان با سال ۱۳۹۰ نشان می‌دهد.

2

پاشایی در سال ۲۰۱۲، مقارن با سال ۱۳۹۱، همچنان جایگاه خود را در میان ۵ خواننده‌ای که نام آن‌ها بیشترین جست‌وجو را در گوگل دارد، حفظ می‌کند. سال ۲۰۱۳ همزمان با سال‌های ۹۱ و ۹۲ است که در این سال‌ها پاشایی خواننده‌ای پرکار است و کنسرت‌های زیادی در شهرهای مختلف ایران برگزار می‌کند.

اما مهم‌ترین قسمت نمودارهای رفتار جست‌وجوی کاربران گوگل به نمودار سال ۲۰۱۴، یعنی سال‌ پایانی عمر پاشایی مربوط می‌شود. در این سال پاشایی به صدرنشینی چندسالۀ محسن یگانه پایان می‌دهد و خود در صدر جست‌وجوی کاربران گوگل قرار می‌گیرد. نمودار زیر مربوط به ماه‌های ژانویه تا اکتبر ۲۰۱۴، از بهمن ۱۳۹۲ تا مهر ۱۳۹۳، یعنی یک ماه پیش از فوت پاشایی است. میزان توجه کاربران گوگل به پاشایی به‌یک‌باره افزایش شدیدی می‌یابد و با اختلاف زیادی از سایر خوانندگان پیش می‌افتد. گرچه در این ماه‌ها پاشایی با اختلاف زیاد از سایر همکاران خود در کانون توجه طرفداران موسیقی پاپ در اینترنت قرار دارد؛ اما نمودار دندانه‌ای جست‌وجوی گوگل نشان می‌دهد که خبرهای پاشایی در ماه‌های پایانی عمر او، به میزان زیادی موردتوجه بوده است و با رسانه‌ای شد هر فعالیت‌ او، موجی از توجه به او در فضای مجازی ایجاد می‌شود. بررسی‌‌های ما نشان می‌دهد که هر یک از بیشینه‌های نمودار زیر مربوط به یکی از فعالیت‌های پاشایی، ازجمله کنسرت در دبی، انتشار آهنگ جدید، پخش نماهنگ و … است.

3

ماجرا از جایی جالب‌تر می‌شود که بفهمیم که محل تلاقی نمودار پاشایی و یگانه و سبقت پاشایی از یگانه در روز ۲۹ اسفند ۹۲ یعنی هم‌زمان با همان برنامۀ ویژۀ سال‌تحویلی است که در آن فرزاد حسنی بیماری سرطان پاشایی را افشا می‌کند. از ابتدای سال ۹۳ است که مرتضی پاشایی بیشترین جست‌وجوهای گوگل را در میان خوانندگان به خود اختصاص می‌دهد و با فاصله‌ای زیاد نسبت به سایر خوانندگان و ستارگان پاپ ایرانی در صدر قرار می‌گیرد.

پس از فوت پاشایی و اتفاق‌ها و حواشی که حول فوت او به وجود آمد، بسیاری بر این عقیده بودند که پاشایی خواننده‌ای تازه‌کار و کمتر شناخته شده بوده است و بسیاری از کسانی که برای او در خیابان‌ها سوگواری کردند، از طرفداران او نبودند. با توضیح‌های فوق می‌توان به این نتیجه رسید که صحبت بالا چندان به واقعیت نزدیک نیست و پاشایی در دو سال پایانی زندگی خود، از پرطرفدارترین خوانندگان پاپ ایرانی بوده است و حتی در سال ۹۳ و تا پیش از فوتش، بیشترین توجه طرفداران موسیقی پاپ به سمت او بوده است.

ارسال د یدگاه

آدرس ایمیل شما محفوظ استلطفا فیلد های مشخص را وارد نمایید *

*

رفتن به بالا