رسانه ملی و اقتصادِ پسابرجامی

بالاخره «برجام به انجام رسید» و با اعلام رسمی اتحادیه اروپا و دولت آمریکا، تحریم‌های ظالمانه علیه ملت ایران لغو شد. تحریم‌هایی که طی چند سال گذشته مسائلی را برای اقتصاد ایران ایجاد کرد و بیش‌ازپیش سست بودن پایه‌های نظامِ اقتصادیِ عاریتی کشور را بر همگان عیان کرد. سستی‌ای که بزرگان این کشور را به فکر اصلاح انقلابی اقتصاد ملی با هدف مقاوم‌سازی آن انداخت. با حذف این تحریم‌ها امید است گشایش‌های اقتصادی زیادی رخ بدهد، میلیاردها دلار پول‌های بلوکه‌شده ایران آزاد می‌شود، فروش و انتقال و بازگشت پول نفت راحت خواهد شد، سرمایه‌گذاری و حضور شرکت‌های خارجی تسهیل می‌شود و …

دوران سرمستی و خوشحالی از لغو تحریم‌ها آغاز شده و همه‌جا حرف و سخن از پایان زمستان و آغاز بهارِ گشایش در اقتصاد است. سرمستی‌ای که می‌تواند کوتاه‌مدت و ناپایدار باشد اگر مصداق ضرب‌المثل «وقتی‌که جیک‌جیک مستونت بود، فکر زمستونت بود؟» شود. اگر در خوش‌بینانه‌ترین سناریوی ممکن لغو تحریم‌ها تمامی مشکلات اقتصادی کشور را مرتفع کند (فرض محال)! باز نباید فراموش کنیم که نظام اقتصادی عاریتی ما مصداقی از خانه‌ای روی آب است و پایه‌هایی متزلزل دارد. این نظام اقتصادی بیمار ممکن است با مسکنِ برجامی مدتی آرام شود، اما نباید فراموش کرد که این تسکین به معنی درمان بیماری نیست. این بیمار به جراحی اورژانسی نیاز دارد و درمانش تنها با نسخه اقتصاد مقاومتی ممکن است. نسخه‌ای که با پای بندی به آن می‌توان پایه‌های سست خانه اقتصاد ایران را در برابر انواع تکانه‌ها مستحکم و مقاوم کرد.

بر این اساس رسانه ملی به‌عنوان دانشگاهی عمومی در دوران پسابرجام، در زمینه اقتصاد مقاومتی مسئولیتی حساس‌تر و جدی‌تری از دوران پیشابرجام (در هنگام اوج تحریم‌ها) بر عهده دارد که می‌توان آن را به دو وظیفه عمده تقسیم کرد. اول، وظیفه‌ای است که صداوسیما به‌عنوان رسانه‌ای ملی برای رصد و پاسخ طلبی از مسئولین و سیاست‌گذاران اقتصادی کشور در زمینه اجرا و پیگیری سیاست‌های کلان اقتصاد مقاومتی دارد. رسانه ملی باید مراقبت کند که اقتصاد نفتی کشور که از نگاه رهبر معظم انقلاب همچون «بچه پولداری ملی» است و یک‌بار طعم ورشکستگی پدر سرمایه‌دارش را چشیده است، دچار غفلت نشده و با تذکر و مطالبه‌گری از فراموش کردن «زمستون» جلوگیری کند! تجربه نشان داده است که مدیران اجرایی در کشور ما به‌محض آن‌که درد با مسکنی آرام می‌شود، به‌کلی ریشه اصلی بیماری را فراموش می‌کنند. نشانه‌های جدی این فراموش‌کاری را هم‌اکنون می‌توان در خبرهایی که ماه‌هاست در خصوص قراردادهای نفتی جدید به گوش می‌رسد مشاهده کرد. دوباره دارد بویِ نفتِ اقتصاد بلند می‌شود و صدای عروسی تنبلان و سرمایه فروشان اقتصادی به گوش می‌رسد.

اما وظیفه دوم سازمان صداوسیما در این زمینه در دوران پسابرجام، توجه به اقتصاد مقاومتی در سطح مدیریت این سازمان رسانه‌ای است. در علم مدیریت رسانه، سازمان‌های رسانه‌ای را جز دسته‌ای از سازمان‌ها می‌دانند که از یک‌سو نیاز جدی و شدیدی به منابع مالی دارند و از سویی دیگر می‌توانند به جد درآمدزا نیز باشند. مهم‌ترین منابع تأمین مالی سازمان صداوسیما دو مسیر تخصیص بودجه توسط دولت و کسب درآمد از طریق تبلیغات بازرگانی است. شرایط اقتصادی ایجادشده در چند سال گذشته از یک‌سو و برخی بی‌مهری‌ها در تخصیص بودجه از سویی دیگر باعث شد که مسیر اول تأمین مالی این سازمان دچار تنش‌های جدی شود. در مسیر دوم نیز به طبع شرایط رکود اقتصادی اختلال‌های عمیقی ایجاد شد. در واقع سازمان صداوسیما در یک سال گذشته هم در سطح بین‌المللی و هم در سطح داخلی! تحریم اقتصادی شده بود.

با توجه به چنین شرایطی مدیران صداوسیما به‌صورت خاص در یک سال اخیر تلاش‌های زیادی کردند که ضمن حفظ جایگاه و ارزش برند این سازمان و با در نظر گرفتن وظیفه آن به‌عنوان رسانه‌ای ملی و عمومی با این مشکل به مبارزه بپردازند. در این خصوص در دو حوزه کاهش هزینه‌ها و افزایش درآمدها اقدامات درخور توجهی صورت گرفت. با اتخاذ سیاست‌هایی چون چابک سازی، کوچک‌سازی، کاهش بدنه ستادی و … در جهت ارتقا بهره‌وری و کاهش هزینه‌ها اقدام شد. در حوزه شناسایی منابع جدید درآمدی و افزایش سطح درآمدهای پایدار و مقاوم نیز قدم‌های ارزشمندی برداشته شد.

این دوران تجارب بزرگ و مفیدی برای رسانه ملی و مدیران آن داشت. شرایط چند سال گذشته نشان داد که بدنه اقتصادی این سازمان نیاز به مقاوم‌سازی در برابر تکانه‌ها و تنش‌های اقتصادی به‌خصوص در حوزه منابع مالی دارد. دومین وظیفه رسانه ملی در زمینه اقتصاد مقاومتی در دوران پسابرجام، توجه جدی به مقاوم‌سازی اقتصاد این ابرسازمان رسانه‌ای برای تقویت بنیه مالی آن با هدف دستیابی به جایگاهی ارزشمند در سپهر رسانه‌ای جهانی و اتخاذ آرایش رسانه‌ای کارا و مؤثر در کارزارِ جنگ رسانه‌ای است.

در دوران جدید اقتصادی، صداوسیما وظیفه دارد با تذکر و پیگیری موضوع اقتصاد مقاومتی هم در سطح اقتصاد ملی و هم در سطح مدیریت داخلی خود از دچار شدن به‌غفلت جمعی پیرامون ضعف‌های نظام اقتصاد ملی و اقتصاد رسانه‌ای جلوگیری کند که «لا یُلْسَعُ المومن مِنْ جُحْرٍ مَرَّتَین» (مومن از یک سوراخ دوبار گزیده نمی‌شود).

یک دیدگاه

  1. به نام خدا
    باسلام.بنده سیدحامد حسینی ازهمدان هستم.سال ۹۴ منو باوجود داشتن رتبه ۸ شبانه قبول کردید.من نمیدونم چطوری در عرض ده دقیقه با گروه چند نفری تشخیص دادید که من شبانه باشم و یه فرد دیگه روزانه.کلا اون روزا خاطره ی خوبی نبود واسم .به محض انصراف از شبانه به خدمت رفتم و در حین خدمت رتبه ۴ شدم اما بازم انتخاب رشته نکردم.دیدگاه من روعلوم اعصاب شناختی و رسانه بود؛چه ارزوهایی داشتم.اما خداروشاکرم که شما و اون گروه منو طرد کرد اما خدا هوای منو داشت.الان دانشجو پزشکیم.اما هیچوقت اون گروهی که منو شبانه قبول کرد نخواهم بخشید.دنیا خیلی کوچیکه؛یه روزیم منم مثل پروفسور توفیق موسیوند که گفتن خداروشکر که پژوهش سرای معلم منو رد کرد منم‌میگم خداروشکر که منو روزانه قبول نکردید.یاعلی.خدانگهدار

ارسال د یدگاه

آدرس ایمیل شما محفوظ استلطفا فیلد های مشخص را وارد نمایید *

*

رفتن به بالا